Tilbage til forsiden
Find din tandlæge Tænder og sundhed Spørgsmål og debat Vejledninger og services Alle de andre ting
Nødhjælp
Om portalen Om portalen Mail til redaktionen Mail til redaktionen Føj til foretrukne Føj til foretrukne Administration Administration Søg på portalen
Søg

Få teksten læst op

Vandkampagnen

CO2-certifikat


Slik og mellemmåltider

  Print denne tekst  Alle emner om tænder og sundhed


Mange især børn og unge mennesker spiser ofte slik hver dag som mellemmåltider. De kan lide den søde smag og føler umiddelbart velvære.
Men det meget ekstra sukker giver risiko for huller i tænderne og risiko for overvægt.

Slik: Sukkersøde sager som chokolade, bolscher, lakrids og vingummi og meget meget andet.
Udvalget af slik er voldsomt stort, men fælles for det hele er, at det indeholder meget tilsat sukker. Danskerne er dem i Norden, der spiser mest slik.

Tørret frugt som fx rosiner, tørrede skiver af æble, forskellig andet tørret frugt og nødder kaldes ofte ”sundt slik.” Tørret frugtslik indeholder gode ernæringsstoffer, vitaminer og mineraler. Det gør bolscher og vingummi ikke. Men fx rosiner indeholder også en del sukker.

Mellemmåltider: De småmåltider, der spises mellem og efter hovedmåltiderne. Mellemmåltider er for mange en nødvendighed, når blodsukkeret falder, og de føler sig sultne. Ernæringsmæssigt er flere mindre måltider faktisk bedre end få store. Frugt, grøntsager, grovboller er eksempler på gode mellemmåltider.

Gode slikråd:


  • Skift slik som mellemmåltider ud med frugt, nødder og grøntsager.

  • Slik skal ikke være hverdagsmad, men begrænses til specielle lejligheder.

  • Drik vand eller skyl munden med vand efter slik. Så forsvinder meget af sukkeret fra munden.

  • Det er bedre for tænderne at spise 10 stk. slik på én gang og så holde en lang pause, end gå og spise slikket over længere tid.



Chokolade - hurtigt "Slik"-mellemmåltid




Bananer - godt mellemmåltid




Sponsor 1 Sponsor 2 Sponsor 3